Καλωσήρθατε στη φάση των δύο…! Είναι ”τρομερά”, αλλά τελικά σημαντικά για την ανάπτυξη του παιδιού σας.

Λέγοντας “όχι” σε όλα. Ουρλιάζοντας χωρίς κανέναν ιδιαίτερο λόγο. Πέφτοντας κάτω και χτυπώντας τον εαυτό του στο πάτωμα. Σας ακούγεται κάπως οικείο; Αυτά τα σημάδια θα μπορούσαν να είναι μια ένδειξη ότι τα λεγόμενα “terrible twos” σας έχουν χτυπήσει την πόρτα. Και παρόλο που αυτή η φάση κάθε άλλο παρά διασκεδαστική είναι, οι ειδικοί λένε ότι είναι πράγματι ένα σπουδαίο πράγμα. Αυτή η συμπεριφορά είναι ένα αναπτυξιακό βήμα που βοηθά το παιδί να διαμορφώσει τον χαρακτήρα που θα γίνει όταν μεγαλώνει. Με άλλα λόγια, πρόκειται για μια μαθησιακή εμπειρία που το παιδί σας όμως χρειάζεται καθοδήγηση και υποστήριξη.

Πρώτα απ ‘όλα, το ίδιο το όνομα (twos) μπορεί να είναι μια εσφαλμένη ονομασία. Τα ”τρομερά δύο”-που χαρακτηρίζονται από προκλητική συμπεριφορά, συμπεριλαμβανομένης της άρνησης για όλα, του χτυπήματος, του δαγκώματος , κ.λπ- μπορεί να ξεκινήσει ήδη λίγο μετά τα πρώτα γενέθλια του παιδιού ή να μην τεθεί σε λειτουργία μέχρι το παιδί να είναι 3 χρονών. Υπάρχει όμως μια βασική αιτία βάσει της οποίας εστιάστηκε η ηλικία των δύο: Περίπου στην ηλικία των 2 τα παιδιά πλησιάζουν συνήθως σε βασικά αναπτυξιακά ορόσημα, συμπεριλαμβανομένων της επικοινωνίας σε φράσεις δύο ή τριών λέξεων, του περπατήματος, της αναρρίχησης και της κατανόησης συγκεκριμένων εννοιών. Σε αυτήν ακριβώς τη φάση εξετάζουν τα όριά τους, επιβεβαιώνουν την ανεξαρτησία τους και μαθαίνουν τρόπους επικοινωνίας των αναγκών και των επιθυμιών τους. Ξεκινά, δηλαδή, η φάση του μικρού παιδιού, η οποία αφορά την εξερεύνηση της αυτονομίας. Λέγεται μάλιστα ότι Όταν ένα παιδί ταξιδεύει επιτυχώς σε αυτή τη φάση, αποκτά αυτονομία και αυτοπεποίθηση. Αυτά είναι καλά νέα!”

adorable-boy

Πώς καταλαβαίνουμε ότι έχουμε περάσει στη φάση των ”terrible twos”;

Παρόλο που κάθε παιδί είναι διαφορετικό, υπάρχουν κάποια κοινά στοιχεία που μπορεί να μας προειδοποιήσουν για την απαρχή του σταδίου αυτού.

● Απογοητεύονται και εκνευρίζονται εύκολα όταν οι επιθυμίες τους δεν είναι πλήρως κατανοητές από τους άλλους. Μια κοινή αιτία αυτών των ”φοβερών δύο” είναι όταν ένα παιδί απογοητεύεται όταν δεν μπορούμε να διαβάσουμε εύκολα τι έχει στο μυαλό του. Για παράδειγμα, μπορεί να ζητήσει νερό και να ξεκινήσει να φωνάζει και να κλαίει επειδή του δώσατε το κόκκινο ποτηράκι αντί για το μπλε.

● Χτυπάει και δαγκώνει. Επειδή τα μικρά παιδιά μπορεί να μην έχουν τις λέξεις να εκφραστούν και εξακολουθούν να αναπτύσσουν τον έλεγχο των παρορμήσεων, μπορεί να ξεκινήσουν να αντιδρούν σε κάτι σωματικά.

● Κλαίνε, θρηνούν ή χτυπιούνται τα ίδια στο πάτωμα. Πρόκειται για ένα χαρακτηριστικό γνώρισμα αυτής της αναπτυξιακής φάσης.

● Αρνητικές απαντήσεις. Το ”όχι” γίνεται μία από τις αγαπημένες τους λέξεις. Δοκιμάζουν έτσι τα όρια τους και μαθαίνουν την ισχύ της λέξης.

● Κτητικότητα. Σε αυτό το στάδιο, τα παιδιά διεκδικούν τα πάντα ως δικά τους και πολλές φορές δίνουν μάχες γι αυτά. Ακόμα κι αν πρόκειται για ένα κοινόχρηστο πράγμα, όπως ένας καναπές, μια καρέκλα ή ένα συγκεκριμένο σημείο στο πάτωμα.

e638d0f6dc9af1b945569c1c669e4e6a.jpg

 

Πώς αντιμετωπίζονται;

Πρώτα απ’ όλα, πάρτε μια βαθιά ανάσα!

Όσο λιγότερο δώσετε σημασία, τόσο πιο γρήγορα θα περάσει η καταιγίδα. Όσο περισσότερη προσοχή το παιδί παίρνει για τη συμπεριφορά του, ακόμα κι αν είναι αρνητικό, τόσο περισσότερο θα εξακολουθήσει την ίδια συμπεριφορά, γιατί σκέφτεται ότι είναι ένα παιχνίδι. Παρόλο που είναι δύσκολο να αγνοήσετε ένα παιδί ξαπλωμένο στο πάτωμα να χτυπιέται και να ουρλιάζει, προσπαθήστε να απομακρυνθείτε ή, αν τα καταφέρετε, να κάτσετε κοντά του και να ξεκινήσετε να ασχολείστε με κάτι άλλο. Για παράδειγμα,  ξεκινήστε να φτιάχνετε ένα παζλ χωρίς να του μιλάτε. Μερικές φορές το παιδί καταλαβαίνει ότι δεν του δίνετε σημασία και έρχεται μόνο του να δει τι είναι αυτό που σας έχει αποσπάσει την προσοχή από εκείνο. Μπορεί και να πιάσει…

● Δάγκωμα ή χτύπημα. Μόλις το παιδί σας χτυπήσει (ή μοιάζει να είναι έτοιμος να το κάνει), κατεβείτε στο επίπεδό του, κρατήστε τα χέρια απαλά προς τα πλάγια, έτσι ώστε να μη μπορεί να το κάνει, πλησιάστε στο πρόσωπό του και ήρεμα επαναλάβετε ότι ”δεν πρέπει να χτυπάμε”.

● Timeouts. Τα χρονικά όρια μπορεί να είναι ένα αποτελεσματικό εργαλείο πειθαρχίας: Δίνουν στον εαυτό σας και το παιδί σας χρόνο να ηρεμήσει και στέλνουν επίσης ένα σαφές μήνυμα ότι η συγκεκριμένη συμπεριφορά δεν επιτρέπεται. Πώς λοιπόν εισάγετε χρονικά όρια; Θα πρέπει να επιλέξετε μια ασφαλή περιοχή ως περιοχή χρονικού περιορισμού και θα πρέπει να το αφήσετε εκεί για λίγα λεπτά.

● Αποσπάστε του την προσοχή. Αντί να προσπαθήσετε να μιλήσετε στο παιδί σας εκείνη την ώρα, μερικές φορές η καλύτερη πορεία δράσης είναι απλά να αλλάξετε την εστίαση σε κάτι άλλο. Κάτι που μπορεί να είδατε από το παράθυρο, από την τηλεόραση, κ.λπ.

● Σταματήστε αυτό που κάνετε. Εάν το παιδί σας ξεκινήσει μία τέτοια αντίδραση σε έναν εξωτερικό χώρο, όπως για παράδειγμα είναι το σούπερ μάρκετ, τότε είναι καλύτερο να σταματήσετε τα ψώνια σας, να αποχωρήσετε από το σημείο και να επιστρέψετε είτε όταν αυτό έχει καταλαγιάσει ή μόνοι σας. Σε ένα τέτοιο μέρος είναι ακόμα πιο δύσκολο να συνέλθει σχετικά άμεσα το παιδί, οπότε και εσείς και το παιδί θα αντιμετωπίσετε μεγαλύτερες δυσκολίες.

● Αλλάξτε ένα “όχι” σε ένα “ναι”. Φανταστείτε ότι το μικρό παιδί σας θέλει να παίξει με τα νερά. Αντί εκείνη τη στιγμή να του το απαγορεύσουμε, γιατί δεν το θεωρούμε αποδεκτό μέσα στο σπίτι, αντί να επιμείνουμε στο ”όχι”, του προτείνουμε να βγούμε στο μπαλκόνι και να ανοίξουμε τη βρύση. Να παίξουμε εκεί με τα νερά. Αυτή η συμπεριφορά τους επιτρέπει να είναι πιο θετικοί, ενώ παράλληλα τους διδάσκει τι είναι και τι δεν είναι αποδεκτή συμπεριφορά.

One Comment Add yours

  1. Ηλιάνα says:

    Ο ανιψακος μου περναει απο αυτη τη φαση κι ας κοντευει τα 3!Πολυ χρησιμες οι συμβουλες σου Τζενη,θα στειλω το αρθρο σου στη μαμα του.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s